Generelle vilkår og betingelser

Artikel 1 – Definitioner

I disse betingelser forstås ved:

Fortrydelsesfrist: Den periode, hvor forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret.
Forbruger: Den fysiske person, der ikke handler som led i erhverv eller virksomhed, og som indgår en fjernsalgsaftale med erhvervsdrivende.
Dag: Kalenderdag.
Varig aftale: En fjernsalgsaftale, der omfatter en række produkter og/eller tjenester, hvor leverings- og/eller modtagelsesforpligtelser er spredt over tid.
Varigt medium: Ethvert middel, der sætter forbrugeren eller erhvervsdrivende i stand til at gemme information, som er personligt rettet til dem, på en måde der muliggør fremtidig adgang og uændret gengivelse af den lagrede information.
Fortrydelsesret: Forbrugerens mulighed for inden for fortrydelsesfristen at træde tilbage fra fjernsalgsaftalen.
Erhvervsdrivende: Den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere på afstand.
Fjernsalgsaftale: En aftale, hvor der som led i et system, organiseret af den erhvervsdrivende med henblik på salg af produkter og/eller tjenester på afstand, indtil og med aftalens indgåelse udelukkende anvendes én eller flere teknikker til fjernkommunikation.
Teknik til fjernkommunikation: Et middel, der kan anvendes til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende er til stede samtidig i samme lokale.
Almindelige betingelser: De nuværende almindelige betingelser for den erhvervsdrivende.


Artikel 2 – Fortrydelsesret

Forbrugeren har ret til inden for en fortrydelsesfrist på 30 dage at træde tilbage fra aftalen uden at angive nogen grund.
I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen med omhu.

Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal produktet returneres sammen med alt medfølgende tilbehør og – hvis det er rimeligt muligt – i sin oprindelige stand, i overensstemmelse med de rimelige instruktioner givet af den erhvervsdrivende.


Artikel 3 – Anvendelse

Disse almindelige betingelser gælder for hvert tilbud fra den erhvervsdrivende og for hver fjernsalgsaftale og ordre, der indgås mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren.

Inden fjernsalgsaftalen indgås, stilles teksten til disse almindelige betingelser til rådighed for forbrugeren. Hvis dette med rimelighed ikke er muligt, skal det inden aftalens indgåelse angives, at de almindelige betingelser kan ses hos den erhvervsdrivende, og at de på forbrugerens anmodning vil blive sendt gratis så hurtigt som muligt.

Hvis aftalen indgås elektronisk, kan teksten til de almindelige betingelser, i afvigelse fra det foregående afsnit, inden aftalens indgåelse gøres elektronisk tilgængelig på en sådan måde, at forbrugeren let kan gemme dem på et varigt medium. Hvis dette ikke er muligt, skal det angives, hvor de almindelige betingelser kan læses elektronisk, og at de på forbrugerens anmodning vil blive sendt gratis elektronisk eller på anden måde.

Hvis der ud over disse almindelige betingelser også gælder særlige produkt- eller tjenestebetingelser, gælder det andet og tredje afsnit tilsvarende, og forbrugeren kan i tilfælde af modstridende betingelser altid påberåbe sig den bestemmelse, der er mest gunstig for ham eller hende.

Hvis en eller flere bestemmelser i disse almindelige betingelser på et hvilket som helst tidspunkt er ugyldige eller bliver erklæret ugyldige, forbliver aftalen og disse betingelser i øvrigt gyldige, og den pågældende bestemmelse erstattes straks i gensidig forståelse af en bestemmelse, der i videst muligt omfang afspejler formålet med den oprindelige bestemmelse.

Situationer, der ikke er reguleret i disse almindelige betingelser, skal vurderes "i ånden" af disse betingelser. Uklarheder om fortolkningen eller indholdet af én eller flere bestemmelser skal ligeledes fortolkes "i ånden" af disse almindelige betingelser.


Artikel 4 – Tilbuddet

Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller sker under betingelser, skal dette tydeligt angives i tilbuddet. Tilbuddet er uforpligtende, og den erhvervsdrivende forbeholder sig retten til at ændre eller tilpasse tilbuddet.

Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen skal være tilstrækkelig detaljeret til, at forbrugeren kan vurdere tilbuddet korrekt.

Hvis den erhvervsdrivende anvender billeder, skal disse være en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller trykfejl i tilbuddet er ikke bindende for den erhvervsdrivende.

Alle billeder og specifikationer i tilbuddet er vejledende og kan ikke danne grundlag for erstatning eller ophævelse af aftalen. Billeder af produkter er en sand gengivelse af de tilbudte varer, men den erhvervsdrivende kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt svarer til de virkelige farver på produkterne.

Hvert tilbud indeholder tilstrækkelige oplysninger, så det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der følger af accepten af tilbuddet. Dette omfatter især:

  • eventuelle forsendelsesomkostninger,

  • hvordan aftalen indgås, og hvilke trin der kræves,

  • hvorvidt fortrydelsesretten gælder,

  • betalings-, leverings- og udførelsesmetoder,

  • fristen for accept af tilbuddet eller perioden, hvori prisen garanteres,

  • kommunikationsomkostninger, hvis de afviger fra standardtaksten,

  • om aftalen arkiveres, og hvordan den kan tilgås af forbrugeren,

  • hvordan forbrugeren kan kontrollere og rette sine oplysninger før aftalens indgåelse,

  • tilgængelige sprog ud over dansk,

  • adfærdskoder, som den erhvervsdrivende har tilsluttet sig, og hvordan de kan ses elektronisk,

  • aftalens minimumsvarighed i tilfælde af en varig aftale,

  • samt eventuelle oplysninger om tilgængelige størrelser, farver og materialer.


    Artikel 5 – Aftalen

    Aftalen indgås, med forbehold for bestemmelsen i afsnit 4, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de tilhørende betingelser.

    Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter den erhvervsdrivende straks modtagelsen af accepten elektronisk. Indtil modtagelsen af denne bekræftelse er foretaget, kan forbrugeren annullere aftalen.

    Hvis aftalen indgås elektronisk, træffer den erhvervsdrivende passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske dataoverførsel og sørger for et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil den erhvervsdrivende anvende passende sikkerhedsforanstaltninger.

    Den erhvervsdrivende kan – inden for lovens rammer – undersøge, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt andre relevante forhold for ansvarlig indgåelse af aftalen. Hvis den erhvervsdrivende på baggrund af denne undersøgelse har rimelig grund til at afvise aftalen, kan han/ hun begrundet afvise en ordre eller stille særlige vilkår for udførelsen.

    Ved levering af produktet eller tjenesten skal den erhvervsdrivende give følgende oplysninger skriftligt eller på en måde, som forbrugeren kan gemme på et varigt medium:

    • Adresse på virksomhedens afdeling, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager.

    • Betingelser og fremgangsmåde for udøvelse af fortrydelsesretten, eller klar meddelelse om eventuel undtagelse.

    • Oplysninger om garantier og efter-salgsservice.

    • De oplysninger, der er nævnt i artikel 4, afsnit 3, medmindre de allerede er givet før aftalens udførelse.

    • Oplysninger om opsigelse af aftaler med varighed over ét år eller ubestemt varighed.

    Ved varige aftaler gælder ovenstående kun for den første levering. Hver aftale indgås under forudsætning af tilstrækkelig tilgængelighed af de pågældende produkter.


    Artikel 6 – Fortrydelsesret

    Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at annullere aftalen uden begrundelse inden for 30 dage.

    Denne fortrydelsesfrist begynder dagen efter, at forbrugeren eller en udpeget repræsentant modtager produktet.

    I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen med omhu og kun åbne eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han/hun ønsker at beholde det.

    Hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal produktet returneres sammen med alt tilbehør og, hvis rimeligt muligt, i original stand og emballage, i overensstemmelse med klare og rimelige instruktioner fra den erhvervsdrivende.

    Forbrugeren skal meddele den erhvervsdrivende om udøvelse af fortrydelsesretten inden 30 dage efter modtagelsen, skriftligt eller via e-mail.

    Efter meddelelsen skal forbrugeren returnere produktet inden for 30 dage og bevise, at varerne er sendt tilbage til tiden, f.eks. ved forsendelsesbevis.

    Hvis forbrugeren ikke inden fristerne har gjort brug af sin fortrydelsesret eller returneret produktet, anses købet for endeligt.


    Artikel 7 – Omkostninger ved fortrydelse

    Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, afholder forbrugeren selv omkostningerne ved returnering af produkterne.

    Hvis forbrugeren har betalt et beløb, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale dette beløb hurtigst muligt, dog senest 30 dage efter fortrydelsen. Dette forudsætter, at produktet allerede er modtaget af den erhvervsdrivende, eller at der foreligger dokumentation for fuldstændig returnering.


    Artikel 8 – Undtagelse af fortrydelsesret

    Den erhvervsdrivende kan udelukke fortrydelsesretten for visse produkter, som beskrevet i afsnit 2 og 3. Undtagelsen gælder kun, hvis den erhvervsdrivende tydeligt har oplyst dette i tilbuddet eller rettidigt før aftalens indgåelse.

    Undtagelsen gælder kun for produkter:

    • Fremstillet efter forbrugerens specifikationer.

    • Tydeligt af personlig karakter.

    • Som på grund af deres natur ikke kan returneres.

    • Som hurtigt kan forringes eller forældes.

    • Hvis prisen afhænger af udsving på finansmarkedet, som den erhvervsdrivende ikke kan påvirke.

    • Løse aviser og tidsskrifter.

    • Medier, videooptagelser og software, hvor forseglingen er brudt.

    • Hygiejneprodukter, hvor forseglingen er brudt.


    Artikel 9 – Prisen

    I den gyldighedsperiode, der er angivet i tilbuddet, må priserne ikke forhøjes, bortset fra ændringer som følge af moms.

    Produkter eller tjenester, hvis pris afhænger af finansielle markedssvingninger uden indflydelse fra den erhvervsdrivende, kan tilbydes med variable priser. Dette og eventuelle vejledende priser oplyses i tilbuddet.

    Prisforhøjelser inden for tre måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovmæssige bestemmelser.

    Prisforhøjelser efter tre måneder er kun tilladt, hvis det er aftalt, og forbrugeren har ret til at opsige aftalen fra den dag, prisforhøjelsen træder i kraft.

    Alle priser er underlagt tryk- og sætningsfejl. Den erhvervsdrivende påtager sig ikke ansvar for konsekvenser af sådanne fejl.


    Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti

    Den erhvervsdrivende garanterer, at produkter og/eller tjenester opfylder aftalen, tilbudtes specifikationer, rimelige krav til kvalitet og brugbarhed, samt gældende lovkrav på tidspunktet for aftalens indgåelse.

    Eventuelle garantier fra producent eller importør påvirker ikke forbrugerens lovbestemte rettigheder.

    Manglende eller fejlleverede produkter skal inden for 30 dage efter levering meldes skriftligt. Produkter returneres i original emballage og i ny stand.

    Garantiperioden svarer til producentens garantiperiode. Den erhvervsdrivende er ikke ansvarlig for produkternes egnethed til individuel brug eller rådgivning om anvendelse.

    Garantien gælder ikke, hvis:

    • Forbrugeren selv har repareret eller ændret produktet, eller har fået dette gjort af tredjepart.

    • Produktet udsættes for unormale forhold, uforsigtig håndtering eller brug imod den erhvervsdrivendes anvisninger.

    • Produktets mangler skyldes offentlige forskrifter om materiale eller kvalitet.


    Artikel 11 – Levering og udførelse

    Den erhvervsdrivende vil udvise størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer.

    Bestillinger udføres hurtigst muligt, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren accepterer længere leveringstid.

    Ved forsinket levering eller delvis opfyldelse underrettes forbrugeren senest 30 dage efter bestilling. Forbrugeren kan annullere aftalen uden omkostninger og kræve erstatning.

    Ved annullering tilbagebetales beløbet senest 30 dage efter annullering.

    Hvis levering er umulig, forsøger den erhvervsdrivende at levere et erstatningsprodukt og informerer tydeligt ved levering.

    For erstatningsprodukter kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Eventuelle returomkostninger afholdes af den erhvervsdrivende.

    Risikoen for beskadigelse eller tab påhviler den erhvervsdrivende indtil levering til forbrugeren eller udpeget repræsentant, medmindre andet er aftalt.


    Artikel 12 – Varige aftaler: varighed, opsigelse og forlængelse

    Opsigelse:

    • Forbrugeren kan opsige aftaler om regelmæssig levering af produkter eller tjenester til enhver tid, med højst én måneds opsigelsesvarsel, medmindre andet er aftalt.

    • Opsigelse gælder både for aftaler med fast og ubestemt varighed.

    Forlængelse:

    • Aftaler med fast varighed forlænges ikke automatisk, medmindre særskilt aftale for dagblade, nyheds- og ugeblade (max 3 måneder).

    • Forlængelse kan kun ske, hvis forbrugeren kan opsige aftalen til enhver tid med max én måneds varsel (eller tre måneder for periodiske leveringer under én gang pr. måned).

    Varighed:

    • Aftaler over ét år kan opsiges efter et år med højst én måneds varsel, medmindre rimelighed og fair praksis tilsiger andet.


    Artikel 13 – Betaling

    Medmindre andet er aftalt, skal beløb betales inden 7 dage efter start af fortrydelsesperioden.

    Ved tjenesteydelser starter perioden efter modtagelse af bekræftelsen.

    Forbrugeren skal straks meddele eventuelle fejl i betalingsoplysninger.

    Ved manglende betaling kan den erhvervsdrivende kræve rimelige gebyrer, som tidligere er gjort opmærksom på.


    Artikel 14 – Klager

    Klager over aftalens udførelse skal indsendes fuldstændigt og tydeligt inden 7 dage efter, at mangler er konstateret.

    Indkomne klager besvares inden for 14 dage.

    Hvis en klage kræver længere behandling, modtager forbrugeren besked inden for 14 dage med forventet svarfrist.

    Hvis klagen ikke løses, kan den indbringes for tvistløsningsinstanser.

    En klage suspenderer ikke den erhvervsdrivendes forpligtelser, medmindre skriftligt angivet.

    Hvis klagen er berettiget, vil den erhvervsdrivende efter eget valg erstatte eller reparere produktet uden omkostning.


    Artikel 15 – Tvister

    På aftaler mellem erhvervsdrivende og forbruger gælder udelukkende dansk ret, også hvis forbrugeren bor i udlandet.